Enkodery inkrementalne
Miernik panelowy SD8V

Silnik 3 fazowy na 230V | Jak to zrobić?

Co zrobić gdy chcemy wykorzystać silnik trójfazowy, ale nie mamy dostępu do sieci trójfazowej, której doprowadzenie często pociąga dodatkowe koszty,Na taki problem natknęło się na pewno wielu z nas ale istnieje rozwiązanie zastępcze które może pomóc nam w założonym projekcie . Silnik trójfazowy może również pracować gdy zasilimy go z sieci jednofazowej - 230V. Do pracy silnika niezbędny jest wirujące pole magnetyczne tzn. cykliczna zmiana napięcia i wartości prądów na uzwojeniach silnika co ma miejsce w przypadku zasilania z sieci trójfazowej. Naszym rozwiązaniem jest kondensator, tzw. kondensator pracy - CB

silnik 3 fazy

Wyjaśnienie

Użycie kondensatora pozwala na przesuniecie w czasie narastania prądu na jednym z uzwojeń i tym samy stworzenie pola wirującego na skutek ładowania i rozładowywania użytego przez nas kondensatora.Prąd płynący przez uzwojenia nie jest jednak równy więc otrzymane przez nas pole magnetyczne nie jest już owalnie lecz eliptyczne co powoduje spadek Mocy i momentu rozruchowego silnika.

Pamiętajcie! Tracimy około 40 % mocy znamionowej i około 40-50% momentu rozruchowego.

Kondensator musimy dobrać do naszego silnika:

CB = 70 * P [kW]

Wzór na dobranie kondensatora pracy CB:

CB- Pojemność w mikrofaradach.

P- Moc silnika w kW.

Musimy dobrać kondensator do pracy silnika trójfazowego 2 kW do pracy z zasilaniem z sieci jednofazowej 230.


Przykład:

Musimy dobrać kondensator do pracy silnika trójfazowego 2 kW do pracy z zasilaniem z sieci jednofazowej 230.

CB = 70 x 2 kW =140 uF

Link do filmu  z objaśnieniem:

https://www.youtube.com/watch?v=GkxT3MCfXLI

Kupienie kondensatora to bardzo prosta sprawa i najszybciej udać się do lokalnego sklepu RTV AGD gdzie dokonamy zakupu. Wadą tego rozwiązania jest to to że czasami nie będzie odpowiedniej pojemności a cena będzie dwu lub trzykrotnie wyższa. Osobiście polecam wyszukać "kondensator rozruchowy 140 uF " w wyszukiwarkę i dokonać zakupu.

  • W przypadku dobrania złego kondensatora silnik może się mocno grzać !.
  • Pamiętajcie o napięciu pracy kondensatora -kupować ten o napięciu pracy 450 V.
  • Pamiętamy również o przestawieniu silnika w tzw. trójką,czyli pracę z napięciem 230 V (blaszki jak na zdjęciu ).

ustawienie w tryb "trójkąt"

Podpięcie silnika realizujemy według schematu:

schemat podłączenia

 

 Rys. Schemat podłączenia kondensatora do silnika

Podziel się
  •  Comments ( 1 )

Komentarze

Jacek
Thx za info . Silnik w stodele działa jak należy :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha
Facebook comments